DIALECTIC OF IDENTITY AND DIFFERENCES IN THE HISTORY OF RUSSIAN TRIOOLET
Abstract
The article features the reflection of the main development trends of Triolet in the Russian poetry of the XVIII-XX centuries, connected with dialectics the interaction of contrasts: traditional and innovative, stable and variable, symmetry and asymmetry, architectonic and composition, statics and dynamics; a classification and description of the main models of the Russian Triolet, poetic analysis of Triolets by M. N. Murav'eva, P. P. Sumarokov, N. M. Karamzin, P. A. Belskogo, Feodor Sologub and Igor Severyanin results in specification of aesthetic potential of genre and strophic form.
Keywords
About the Authors
A. V. OstankovichRussian Federation
E. V. Bublik
Russian Federation
References
1. Карамзин Н. M. Сочинения Карамзина. Т. I. M.: Типография С. Селивановского, 1820.
2. Mуравьёв M. Н. Стихотворения. Л: Советский писатель, 1967.
3. Пельский П. А. Mоё кое-что. M.: Типография Платона Бекешова,1803.
4. Северянин Игорь. Собрание поэз. Т. 2. СПб.: Земля, 1918.
5. Сумароков П. П. Стихотворения Панкратия Сумарокова. СПб: Типография Плюшара, 1832.
6. Федотов О. И. Триолет в русской поэзии XVIII-XX вв. // Бодуэновские чтения: Бодуэн де Куртенэ и современная лингвистика: Mеждународная научая конференция (Казань, 11 - 13 декабря 2001 г.): Труды и материалы: В 2 т. / под общ. ред. К. Р. Галиуллина, Г. А. Николаева. Казань: [б.и.], 2001. Т. 2.
Review
For citations:
Ostankovich A.V., Bublik E.V. DIALECTIC OF IDENTITY AND DIFFERENCES IN THE HISTORY OF RUSSIAN TRIOOLET. Humanities and law research. 2017;(1):209-213. (In Russ.)