THE STATUS OF PRISONERS OF WAR IN THE RELIGIOUS AND LEGAL SYSTEM OF MUSLIMS IN THE EARLY PERIOD OF ISLAM
Abstract
Due to the fact that in Russian historiography there are no comprehensive studies devoted to the study of religious-legal system of the early Arab-Muslim state, some points of this question remain poorly understood. This paper examines the policy of the early Arab-Muslim States in relation to prisoners of war and its legal support. It is well known that the formation of the religious right of the Muslim Ummah was influenced by Islam. In fact, prior to Islam there were no state, commonly agreed rules in Arabia. With the advent of Islam many things changed: statehood was introduced; the political and religious leader was elected; the Sharia became the common law. The institution of slavery underwent complex changes. So, according to Islam, a slave could only be a prisoner of war. Under no circumstances a free man, not exhibiting hostility, could be enslaved. The Koran does not say about the permissibility of violent enslavement. To the prisoner deserved a good attitude, despite the fact that he fought in his time against Muslims. Civilians, which did not take part in military acts, had the privilege.
Keywords
References
1. Большаков О. Г. История Халифата. М.: Восточная литература, 2000. Т. 1. 312 с.
2. Ал-Мубаракфури Сафи ар-Рахман. Жизнь пророка Мухаммада. М.: Исламская книга, 2009. 377 с.
3. Ван ден Берг. Основные начала мусульманского права согласно учению имамов Абу Ханифы и Шафии. М.: Наталис, 2006. 237 с.
4. Коран. Перевод с арабского акад. И. Ю. Крачковского. М.: Восточная литература, 1990. 511 с.
5. Абд ас-Салам Ахмад.يمالسالا هقفلا ةساردل لخدملا . .1 («Введение в изучение исламского закона»). Рабат, 2000. Т. 1. 153 с.
6. Абу Давуд. دواد يبأ ننس («Сборник хадисов Абу Давуда»). Бейрут, 2002. 369 с.
7. Аз-Зухайли Вахба. رسيوملا يفنحلا هقفلا («Облегченный вариант ханафитского фикха»). Дамаск, 2010. Т. 2. 584 с.
8. Акрам ал-'Умари. ةيوبنلا ةريسلا ةحيحصلا («Достоверное [изложение] жизни Пророка»). Бейрут, 2004. Т. 2. 354 с.
9. Ал-Бухари Мухаммад. يراخبلا حيحص «Достоверны1й сборник хадисов ал-Бухари»). Бейрут, 2011. 162 с.
10. Ал-Вакиди. يزاغملا («Походы»). Бейрут, 1998. Т. 1. 430 с.
11. Ал-Исфахани 'Али б. ал-Хасан. يناغالا باٺك («Книга песен»). Каир, 2001. Т. 3.
12. Ан-Наса'и. ىربكلا ننسلا («Великие предания»). Бейрут, 2001. Т. 5. 395 с.
13. Ат-Табари. يربطلا خيرات («История ат-Табари»). Бейрут, 2003. Т. 2. 657 с.
14. Ат-Тирмизи.يذمرتلا ننس («Сборник хадисов ат-Тирмизи»). Бейрут, 1989. Т. 4. 660 с.
15. Аш-Шайбани, ас-Сархаси. ريبكلا ريسلا حرش («Комментарии к «Большому сийару (пути)»). Бейрут, 1971. Т. 1. 260 с.
16. Аш-Шайбани, ас-Сархаси. ريبكلا ريسلا حرش («Комментарии к «Большому сийару (пути)»). Бейрут, 1971. Т. 3. 176 с.
17. Аш-Шайбани, ас-Сархаси. ريبكلا ريسلا حرش («Комментарии к «Большому сийару (пути)»). Бейрут, 1971. Т. 4. 356 с.
18. Ибн Са'д. يربكلا تاقبطلا («Великие разряды»). Каир, 1987. Т. 2. 399 с.
19. Ибн Самил Мухаммад, Ибн Джамил 'Абд ар-Рахман. رشبلا ريخ ةريس نم («Жизнеописание лучшего представителя человечества»). Джидда, 2010. 320 с.
20. Ибн Хаджар. يرابلا حتف («Разъяснение хадисов ал-Бухари»). Бейрут, 2003. Т. 7. 832 с.
21. Ибн Ханбал Ахмад. دمحأ دنسم («Сборник хадисов Ахмада»). Бейрут, 2011. Т. 3. 508 с.
22. Ибн Ханбал Ахмад.دمحأ دنسم («Сборник хадисов Ахмада»). Бейрут, 2011. Т. 33. 476 с.
23. Ибн Хишам. ةيوبنلا ةريسلا («Жизнеописание Пророка»). Бейрут, 2003. Т. 1. 654 с.
24. Ибн Хишам. ةيوبنلا ةريسلا («Жизнеописание Пророка»). Бейрут, 2003. Т. 2. 584 с.
25. Ас-Саййид Сабик. ةنسلا هقف («Мусульманское право согласно Сунне»). Бейрут, 2003. Т. 3. 320 с.
Review
For citations:
Chomaev Z. THE STATUS OF PRISONERS OF WAR IN THE RELIGIOUS AND LEGAL SYSTEM OF MUSLIMS IN THE EARLY PERIOD OF ISLAM. Humanities and law research. 2017;(4):127-132. (In Russ.)