Preview

Humanities and law research

Advanced search

LEGAL LIABILITY FOR FALSE ECO-MARKING IN RUSSIA AND FOREIGN COUNTRIES

Abstract

The article considers legal liability for such unfair commercial practice as ecological misrepresentation to the consumer. The author considers the corresponding legal rules and sanctions in Russia and abroad. Careful attention of the foreign legislator to the regulation of this sphere appears both in the height of the legal rule level and the liability for its violation. Such approach is in contrast to the current Russian legislation, which has insufficient detalization of the prohibits and the absence of the corresponding special liability for the use of the ecological topic in commerce. This offence has a multidisciplinary nature because it is infringement to the consumer's right to the true product information, to the competitor's right to the fair competition environment and to the environment itself. Taking into account an undoubted actuality of the contemporary ecology issues and the development of competition protection sphere, the author comes to conclusion about necessity of the amendments to the legislation in the form of adding a list of the types of unfair competition and special administrative liability for the offence.

About the Author

Kirill Krotov
Saratov State Law Academy
Russian Federation


References

1. ГОСТ Р 51074-2003. Продукты пищевые. Информация для потребителя. Общие требования (с Изменением № 1) // Доступ к документу предоставлен СПС «Техэксперт». URL: http://www.cntd.ru/ (Дата обращения: 21.01.2018).

2. ГОСТ Р ИСО 14021-2000. Этикетки и декларации экологические. Самодекларируемые экологические заявления (экологическая маркировка по типу II) // Доступ к документу предоставлен СПС «Техэксперт» URL: http://www.cntd.ru/ (Дата обращения: 21.01.2018).

3. Гринвошинг (greenwashing) // Вопросы социального обеспечения. 2010. № 21. С. 34.

4. Куц Ю. А. Эко-маркетинг: гринвошинг как негативный фактор развития современной экономики или растущая опухоль современного рынка // Российская наука и образование сегодня: проблемы и перспективы. 2017. №2 (15). С. 35-37.

5. Кичигин Н. В., Нанба С. Б., Рафалюк Е. Е. «Дорожная карта» бизнеса в правовом пространстве // Журнал российского права. №5. 2012. С. 24-34.

6. «Основы государственной политики в области экологического развития Российской Федерации на период до 2030 года» // Президент России: [сайт]. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/15177#sel=10:15:vgi,10:18:vig (Дата обращения: 20.11.2017).

7. Постановление Правительства РФ от 15.04.2014 № 326 (ред. от 06.07.2017) «Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Охрана окружающей среды» на 2012 - 2020 годы». В данной редакции документ опубликован не был. Доступ предоставлен СПС «Консультант-Плюс». URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi7r eq=doc&base=LAW&n=219679&fld=134&dst=1000000001,0&rnd=0.9835483089411671#0 (Дата обращения: 20.11.2017).

8. Смирнова Е. В. Экологический маркетинг // Практический маркетинг. № 4 (158). 2010. С. 9-14.

9. Смирнова Е. В. Гринвошинг // Безопасность в техносфере. 2011. №5. С. 31-35.

10. Смирнова Е. В. Становление экологического маркетинга // Экологическая безопасность. 2012. №1. С. 27-31.

11. Greenwashing или псевдозеленые // Национальное бюро экологических стандартов и рейтингов России и СНГ: [сайт]. URL: http://nbesr.ru/ru/2010-05-27-06-46-16/105-greenwashing-.html/ (Дата обращения: 20.11.2017).

12. Feinstein N. Learning from Past Mistakes: Future Regulation to Prevent Greenwashing // Boston College Environmental Affairs Law Review. V. 40. I. 1. 2-1-2013. С. 229-257. (Accessed: 20.11.2017).

13. FTC punishes companies for «greenwashing» // Marketplace: [сайт]. URL: http://www.cbc.ca/marketplace/blog/ftc-punishes-companies-for-greenwashing (Accessed: 20.11.2017).

14. How to avoid greenwashing fines and liability when marketing your products or services as environmentally friendly // National Roofing Legal Resource Center: URL: http://www.nrlrc.net/content/membersonly/sidebar/0613_sidebar_green-washing_fines.pdf/ С.1. (Accessed: 20.11.2017).

15. Naish, J. Lies..Damned lies..And green lies. Ecologist, 38(5), p. 36-39. Retrieved from Academic Search Complete database. 2008.

16. William J. Turpit, Michael J. Alti. Cleaning-Up Greenwashing: The Regulation of Environmental Marketing Claims // Jackson Tidus. A law corporation: URL: http://www.jacksontidus.law/article/20120919-environmental-law-cleaning-green-washing-regulation-environmental-marketing-claims (Accessed: 20.11.2017).


Review

For citations:


Krotov K. LEGAL LIABILITY FOR FALSE ECO-MARKING IN RUSSIA AND FOREIGN COUNTRIES. Humanities and law research. 2018;(1):159-164. (In Russ.)

Views: 248


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2409-1030 (Print)