Preview

Humanities and law research

Advanced search

HISTORICAL BACKGROUND OF CREATION NEW ATHOS MONASTERY IN THE CAUCASUS

https://doi.org/10.37493/2409-1030.2021.1.15

Abstract

The New Athos Monastery on the Black Sea coast of the Caucasus, which turns 145 in 2020, is an extraordinary phenomenon in the life of Orthodox Russia, which had a number of historical, geopolitical, spiritual and moral preconditions. In light of the revival of interest in the history of Russian monastery construction, the creation and activities of the monastery on the Black Sea coast of the Caucasus, it is relevant and deserves attention. An important reason for the creation of the Athos monastery in the Caucasus was the fact that the St. Panteleimon Monastery on Athos, despite its flourishing from the middle of the 19th century, in 1874 was under the threat of being ousted by the Greek government and clergy. In the monastery there were conlicts between the Greeks and Russian monks who lived in the same monastery and defended the conduct of services in their own language, as well as on other issues. The creation of the monastery by the Russian part of the monks of the Panteleimon Monastery was preceded by a long search for a suitable place for the founding of the monastery. Therefore, an appeal to the history of the development of ties between Russia and Athos, as the reason for the emergence of Russian monasticism, monastery building in Russia, the role of Athos in the fate of Russian Orthodoxy is of undoubted interest and is relatively little covered in historical literature. The New Athos Simon-Cananite Monastery on the Black Sea coast of the Caucasus in Abkhazia was built since 1875 as a «reserve» abode of the Russian St. Panteleimon Monastery on Athos in case of the forced eviction of Russian monks from Athos. Its creation marked the beginning of the formation of a galaxy of monasteries on the Caucasian Athos. In each of the monasteries, monks opened schools for children and adults, taught literacy and the basics of the Orthodox faith, modern agriculture. The monasteries disseminated spiritual literature, the brethren painted icons, made crosses from wood, poured candles and other attributes, and also tirelessly engaged in agriculture, helping poor and large families. The educational and missionary activity of the New Athos Monastery was extensive and was not limited only to the borders of Russia. In the 21st century, Orthodox Christians should know and remember about these works of the modest, sometimes insufficiently known, but deserving study of their activities by the ministers of the Russian Orthodox Church and Russia - the founders and builders of New Athos and other monasteries in the Caucasus.

About the Author

E. Chenikalova
North-Caucasus Federal Scientific Agrarian Center
Russian Federation


References

1. Абхазия и в ней Ново-Афонский Симоно-Кананитский монастырь / сост. А. [архимандрит] Л. [Кавелин]. М.: Тип. В.Ф. Рихтер. 1885. 138 с.

2. Анастасия (Ченикалова Е.В.), монахиня. Очерки об афонских монастырях Кавказа. Изд. 2-е, испр. и доп. Ставрополь: АГРУС, 2014. 200 с.

3. Бибиков М.В. Афонские традиции русского монашества // Международная научная конференция «Русь - Святая гора Афон: тысяча лет духовного и культурного единства» (Москва, 21 - 24 сентября 2016 года). URL: http://acathist. ru/en/novosti/item/1608-bibikov-m-v-afonskie-traditsii-russkogo-monashestva. / Sunday, 09 February 2020 15:45. (Дата обращения: 21.09.2020).

4. Бороденко В.Е. Монастыри и монашество // Дело мира и любви. Очерки истории и культуры православия на Кубани. Краснодар, 2009. C. 218 - 230.

5. Духовное наследие иеросхимонаха Иеронима. М.: Сибирская Благозвонница, 2012. 670 с.

6. Жизнеописание иеросхимонаха Иеронима. М.: Сибирская Благозвонница, 2012. 639 с.

7. Кащеев А. А. История написания архимандритом Леонидом (Кавелиным) Книги «Абхазия и в ней Ново-Афонский Симоно-Кананитский монастырь» // Русско-Византийский вестник. 2018. № 1. С. 120-125.

8. Кирион (Ольховик), иеромонах. История святогорских монашеских традиций в Ксилургу, Старом Русике и Свя-то-Пантелеимоновом монастыре. // Международная научная конференция «Русь - Святая гора Афон: тысяча лет духовного и культурного единства» (Москва, 21-24 сентября 2016 года) URL: https://monasterium.ru/publikatsii/ doklady-2/rus-afon/tysyacheletie-russkogo-afona/. (Дата обращения: 21.09.2020).

9. Монастырь Афонский русский Пантелеимонов. Письма к архимандриту Леониду (Кавелину). 1862-1885. 119 л. // Отдел рукописей Российской государственной библиотеки. Ф. 148. Леонид (Кавелин). Картон 7. Ед. хр. 40. Л. 13.

10. Мухин В.С. Афон - крупнейшее в мире средоточие православного монашества // Православная энциклопедия. Т. 4. М.: Православная энциклопедия, 2002. С. 103 - 181.

11. Петр (Пиголь), игумен. Основы внутренней жизни Ново-Афонского монастыря: единство афонской традиции. // Духовное наследие Византии и Афона в истории и культуре России. Материалы конференций (2007 2015 гг.). М.: Древохранилище, 2016. С. 336 343.

12. Половцев А.А. Русский биографический словарь. Т.1. Изд. под наблюдением председателя Императ. Рус. Историч. Об-ва А. А. Половцова. СПБ.: тип. И. Н. Скороходова, 1896. 892 с.

13. Энциклопедия Афона. Турецкое владычество. URL: https: athos.guide/encyclopedia/turetskoe-vladychestvo. (Дата обращения: 20.09.2020).

14. Якушев М.И. Греко-русский «Пантелеимоновский процесс» на Афоне // Международная научная конференция «Русь - Святая гора Афон: тысяча лет духовного и культурного единства» (Москва, 21-24 сентября 2016 года). URL: https://monasterium.ru/doklady/rus-afon/greko-russkiy-panteleimonovskiy-protsess-na-afone / Sunday, 09 February 2020 15:45. (Дата обращения: 18.09.2020).


Review

For citations:


Chenikalova E. HISTORICAL BACKGROUND OF CREATION NEW ATHOS MONASTERY IN THE CAUCASUS. Humanities and law research. 2021;(1):113-119. (In Russ.) https://doi.org/10.37493/2409-1030.2021.1.15

Views: 180


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2409-1030 (Print)