Preview

Humanities and law research

Advanced search

«DEMONIC MIRACLES» OF THE MAGUS AND THE AFFAIRS OF THE RIGHTEOUS IN THE RUSSIAN PRIMARY CHRONICLE

https://doi.org/10.37493/2409-1030.2020.4.13

Abstract

The article discusses the place and meaning of the stories about miracles in the Tale of Bygone Years, which are the stories of unexpected, supernatural events that occur at the will of God and solve some earthly problems. The miracle is a genre of Old Russian literature, found mainly in the hagiography. The specificity of miracles as stable literary elements in chronicles is their polysemanticism, acquired in interaction with other parts of the annalistic text. Wonders are an integral part of the picture of the world of the Old Russian inhabitants, and therefore the study of the representation of the phenomenon of "miracle" in annalistic texts is important and necessary to reconstruct the mentality and everyday practices of these people. The marker of "miraculous" in the Tale of Bygone Yearsis an emotionally loaded description of an event that caused surprise or curiosity. The article shows the ways of representation and the role of the "miraculous" in the text of the Tale of Bygone Years, preserved in the Laurentian, Ipatiev, Radzivilov, Novgorod first (senior and junior) chronicles. The 'miraculous' as a part of the 'wondrous' is regarded as a symbolic expression of the idea of manifestation of divine power and divine will through the Magi, the monks of the Kiev Pechersk Monastery, and the first Russian saints Boris and Gleb, proposed by the conditional author of the Tale of Bygone Years. It is proved that in the Tale of Bygone Years, there is an opposition to the wonders of the magi by attributing to the magi the features of biblical false prophets and emphasizing the "unsurprising" of their miracles. This can be explained by the fact that the preceding Story of the Time Years of Chronicles was compiled under the impression of the Rostov uprising of 1071, led by the Magi from Yaroslavl. An attempt was made to reveal textual connections of annalistic miracles with famous sources of the Tale of Bygone Years: the Chronicle of George Amartol, the Revelation of Methodius of Pattar, translated (The Life of Basil the New) and Old Russian hagiographic works (Kiev-Pechersk Paterik, the Tale of Boris and Gleb), books of the Old and New Testaments. The possibilities of applying interdisciplinary methods in the study of Old Russian historical sources are revealed.

About the Author

A. Novoselov
Kazan Federal University
Russian Federation


References

1. Блок М. Короли-чудотворцы: очерк представлений о сверхъестественном характере королевской власти, распространённых преимущественно во Франции и Англии. М.: школа Языки русской культуры, 1998. 712 с.

2. Борис и Глеб // Православная энциклопедия. URL: http://www.pravenc.ru/text/153171.html. (Дата обращения: 24.06.2018).

3. Данилевский И. Н. Повесть временных лет: герменевтические основы источниковедения летописных текстов. М.: Аспект-Пресс, 2004. 370 с.

4. Долгов В. В. Быт и нравы Древней Руси. Миры повседневности XI-XIII вв. СПб.: Издательство Олега Абышко, 2017. 592 с.

5. Долгов В. В. Представления об обществе в картине мира населения Древней Руси XI-XIII вв.: дис.. д. ист. наук. Ижевск: УГУ, 2008. 616 с.

6. Киево-Печерский патерик // Библиотека литературы Древней Руси. Т. 4. СПб. 1997. С. 296-490.

7. Ле Гофф. Ж. Средневековый мир воображаемого. М.: Издательская группа Прогресс, 2001. 440 с.

8. Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. М., Л.: Издательство Академии наук СССР, 1950. 576 с.

9. Память и похвала князю Владимиру // Библиотека литературы Древней Руси. Т. 1. СПб. 1997. С. 316-328.

10. Повесть временных лет. СПб.: Наука, 1996. 672 с.

11. Полное собрание русских летописей, том I. Издание 2-е. Лаврентьевская летопись. Вып. 1: Повесть временных лет. Л., 1926. 286 стб.

12. Полное собрание русских летописей, том II. Издание 2-е. Ипатьевская летопись. СПб., 1908. 938 стб.

13. Полное собрание русских летописей. Т. 38. Радзивиловская летопись. Л.: Наука, Ленинградское отделение, 1989. 179 с.

14. Пузанов Д. В. Природные явления в сакральной картине мира народов Восточной Европы. Древняя Русь и ее соседи: IX-XIII вв. СПб.: Издательство Олега Абышко, 2018. 480 с.

15. Сказание о Борисе и Глебе // Словарь книжников и книжности Древней Руси. URL: http://lib.pushkinskijdom.ru/-Default.aspx?tabid=4871. (Дата обращения: 24.06.2018).

16. Сказание о Борисе и Глебе // Библиотека литературы Древней Руси. Т. 1. СПб. 1997. С. 328-352

17. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка. Т. 4. М.: Прогресс, 1987. 864 с.

18. Черных П. Я. Историко-этимологический словарь современного русского языка. Т. 2. М.: Издательство Русский язык, 1999. 560 с.

19. Шахматов А. А. «Повесть временных лет» и ее источники // Труды Отдела древнерусской литературы. Т. 4. С. 11 -142.

20. Юрганов А. Л. Убить беса. Путь от Средневековья к Новому времени. М.: Российск. гос. гуманит. ун-т, 2006. 433 с.


Review

For citations:


Novoselov A. «DEMONIC MIRACLES» OF THE MAGUS AND THE AFFAIRS OF THE RIGHTEOUS IN THE RUSSIAN PRIMARY CHRONICLE. Humanities and law research. 2020;(4):96-102. (In Russ.) https://doi.org/10.37493/2409-1030.2020.4.13

Views: 194


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2409-1030 (Print)