THE THEORIES OF CONSUMER SOCIETY IN CONTEMPORARY PHILOSOPHY
Abstract
The article is aimed at theoretical reconstruction of fundamental tenets of the theory of the consumer society in contemporary philosophy. The authors explore their social and cultural context, offer a classification and characterize conceptual apparatus. The author substantiates the thesis that pluralism of approaches to understanding of the consumer society is a theoretical and methodological framework for the development of alternative methods and philosophical approaches to the development of modern societies and resolve problems associated with the consumption.
References
1. Асланова М.Т., Сапрыкина Е.В. Знание и информация в современном обществе: источники опасности или эксперты риска // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Регионоведение: философия, история, социология, юриспруденция, политология, культурология». - 20143. - Вып. 1 (135).
2. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. - М.: Культурная революция, Республика, 2006.
3. Веблен Т. Теория праздного класса. - М.: Либроком, 2011.
4. Гэлбрейт Дж. Экономические теории и цели общества. - М.: Проресс, 1976.
5. Делез Ж. Переговоры. - СПб, Наука, 2004.
6. Зиммель Г. Мода // Избранное. Т.2. Созерцание жизни. - М.: Юристь, 1996.
7. Ланцев А.О. Становление концепта «Общество потребления» в Западной философии. От античности к современности // Автореф. дисс. канд. филос. наук: 09.00.03 - История философии. - Екатеринбург, 2013.
8. Маркузе Г. Эрос и цивилизация. Одномерный человек: Исследование идеологии развитого индустриального общества. - М: ООО «Издательство ACT», 2002.
9. Сергодеева Е.А. Подозрение как феномен современной культуры // Философские науки. - 2013. - № 6.
10. Фурастье Ж. Великая надежда XX века. - М.: Наука, 2001.
Review
For citations:
Sergodeeva E.A., Mishchenko E.Y. THE THEORIES OF CONSUMER SOCIETY IN CONTEMPORARY PHILOSOPHY. Humanities and law research. 2014;(4):149-153. (In Russ.)