Preview

Humanities and law research

Advanced search

RECEPTION OF CHEKHOV'S TRADITION BY RUSSIAN DRAMA IN THE END XX - BEGINING XXI CENTURIES

Abstract

Ther article substantiates the need for the identification of modern drama relative to the previous literary tradition as a special aesthetic phenomenon that is a catalyst for a fundamental renewal in the arts. The influence of a literary text by Anton Chekhov on the theatrical reality of the XX century is considered. Aesthetic polyphony of A. Chekhov's drama (drama and epic pairing, dominant realist writing, working out the principles of modernist drama, the use of art techniques of impressionism) is the main reason for continuous reference of contemporary theater to the heritage of the great writer. Special attention is paid to the reception -the transformation of A. Chekhov's poetics code in Russian «new new drama» abroad XX-XXI centuries at the level of semantic dominants of the text (the trivialization of death as a phenomenon of everyday life, a sense of extinction of life, turning into the illusory nature of existence), the organization of psychological world of the characters, becoming carriers of the collective unconscious, the specifics of conflict relations with the substantial, open character, genre conditionality.

About the Author

I. V. Kupreeva
North Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Багдасарян О. Ю. Чехов XXI века: пересоздание драматургии классика в современной драматургии России и Словакии // Уральский филологический вестник. 2015. №2. С. 71-83.

2. Вербицкая Г. Я. Отечественная драматургия 70-90-х годов XX века в контексте чеховской поэтики: дис.. канд. искусствоведения. М., 2008. 173 с.

3. Головчинер В. М. Эпическая драма в русской литературе ХХ века: дис.. док. филол. наук Томск, 1995. 263 с.

4. Журчева О. В. Жанровые и стилевые тенденции в драматургии XX века URL: http://www.uamconsult. com/book_806.html (Дата обращения: 28.03.2015).

5. Забалуев В., Зензинов А. Новая драма: практика свободы // Новый мир. 2008. №4. URL: http://magazines. russ.ru/novyi_mi/2008/4/za14.html (Дата обращения:10. 03. 2016).

6. Кондратьева В. В., Ларионова М. Ч. Художественное пространство в пьесах А. П. Чехова: мифопоэтические модели. Ростов-на-Дону, 2012. URL: http://gostinaya.net/press/wp-content/uploads/books/Prostranstvo-Chekhova.pdf (Дата обращения: 14. 05. 2016).

7. Липовецкий М. Н. Перформансы насилия: «новая драма» и границы литературоведения // Новое литературное обозрение, 2008, № 89. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2008/89/li12.html (Дата обращения: 29.06.2016).

8. Липовецкий М. Русский постмодернизм. Очерки исторической поэтики. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 1997. 317 с.

9. Макаров А. В. «Новая драма»: поиск литературоведческой оптики для описания метатеатральных экспериментов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. №6. С. 85-89.

10. Муратова Н. «Я - Чехов.. нет, не то»: к вопросу о самоидентификации автора в современной драматургии (Творчество Н. Коляды) // Интерпретация и авангард: Межвузовский сборник научных трудов / под ред. И. Е. Лощилова. Новосибирск, 2008. URL: http://raspopin.den-za-dnem.ru/files/0810041223103419.doc (Дата обращения: 8.12.2015).

11. Селютина Е. А. Манифестация принципов «новой драмы»: формирование концептосферы современной российской драматургии в ее критических обзорах (на материале статей В. Забалуева, А. Зензинова) // Известия высших учебных заведений. Уральский регион. 2013. №1. С. 81-86.

12. Страшкова О. К. «Новая драма» как артефакт серебряного века. Ставрополь: СГУ, 2006. 567 с.

13. Тамарли Г. И. Поэтика драматургии А. А. Чехова (от склада души к типу творчества). Таганрог: Таганрогский государственный педагогический институт имени А. П. Чехова, 2012. URL: http://litved.com/docs/ Tamarli_Poetika_dramaturgii_Chekhova.pdf (Дата обращения: 23.04.2016).

14. Тютелова Л. Г. Герой «новой новой драмы» как «герой времени» // Вестник Самарского государственного университета. 2011. №4. С. 218-223.

15. Тютелова Л. Г. Герой пьес Чехова, Горького, Андреева: спор о человеке в русской «новой драме» // Вестник Самарского государственного университета. 2011. №2. С.161-168.

16. Тютелова Л. Г Человек, пространство и время в русской «новой драме» // Ярославский педагогический вестник. 2010. № 3. С. 234-237.

17. Фаткуллина Ю. М., Комаров С. А. Герой демонического типа в комедии А. П. Чехова «Иванов» // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2013. №1. С. 184-191.

18. Чехов А. П. Собрание сочинение в 3-х томах. Т.3. М.: Художественная литература, 1964. 586 с.


Review

For citations:


Kupreeva I.V. RECEPTION OF CHEKHOV'S TRADITION BY RUSSIAN DRAMA IN THE END XX - BEGINING XXI CENTURIES. Humanities and law research. 2016;(4):227-234. (In Russ.)

Views: 214


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2409-1030 (Print)