Preview

Humanities and law research

Advanced search

ON HARMONIZATION OF THE EURASIAN ECONOMIC UNION LEGISLATION IN THE SPHERE OF NATURE MANAGEMENT

https://doi.org/10.37494/2409-1030-2019-2-129-134

Abstract

The article analyzes the state of the legislation of the Eurasian Economic Union in terms of fixing the conditions and restrictions in relation to the establishment and (or) activities of economic entities of the member states of the Union in order to further improve and achieve uniformity in this area. Currently, the countries of the Eurasian Economic Union need to implement socially important infrastructure and investment projects. This indicates the need to take into account the interests of economic entities of each of the member states of the Union in their business activities. The importance of improving the regulatory framework of the Eurasian economic Union in relation to the establishment and activities of economic entities of the member states is determined by the need to enhance the processes of integration at the level of this international organization, to promote stable growth of the economies of the member states of the Eurasian Economic Union and the rational use of natural resources. The member States of the Eurasian Economic Union should actively participate in the development of legal acts to unify and harmonize the regulation of natural resource relations. The study of the legal con- solidation of access of foreign entities to certain types of macroeconomic activities on the territory of the Eurasian Economic Union has shown significant discrepancies in the legal framework and an attempt to justify its change regarding the minimization and (or) elimination of restrictions on their access to the market of the Union. The review of the provisions of the Treaty on the establishment of the Eurasian Economic Union concerning the list of certain restrictions and conditions of activities of foreign economic entities provides an opportunity to verify the implementation by the member States of the Union of their own legislation, in accordance with their principles and ideas about the areas in need of additional protection from access of foreign entities. In such a situation, the consolidation of a uniied approach to the status and activities of foreign participants should be based on the principle of residency and in accordance with the logic of the functioning of the legal framework of the common economic space.

About the Authors

K. Kolesnikova
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


R. Nutrikhin
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Алихаджиева А. С. Экологическая Россия в условиях ЕАЭС: перспективы развития // Современные евразийские исследования. 2015. № 1. С. 81-86.

2. Афанасьева Н. А. Путь от Таможенного союза к Евразийскому экономическому союзу // Российско-белорусская интеграция: от идеи к воплощению: сборник научны х статей участников конференции / сост. Кривцов В. Н., Горбачёв Н. Н. Минск: Ковчег, 2016. С. 5-8.

3. Договор между РФ и Республикой Беларусь от 08.12.1999 «О создании Союзного государства» // Собрание законодательства Российской Федерации. 14.02.2000. № 7. ст. 786.

4. Договор о Евразийском экономическом союзе (Подписан в г. Астане 29.05.2014) (ред. от 15.03.2018) // Официальный интернет-портал правовой информации. URL: http://www.pravo.gov.ru (Дата обращения: 17.05.2019).

5. Кузнецова А. Е. Экологические положения для торговых соглашений с участием Евразийского экономического союза (ЕАЭС) // Управленческое консультирование. 2018. № 5 (113). С. 59-68.

6. Матаев Т. М. Современные направления регулирования государственно-частного партнерства в странах ЕАЭС // Российское предпринимательство. 2016. Т. 17. № 24. С. 3561-3572.

7. Невский А. И. Внутреннее регулирование учреждения и любой деятельности - основа для реализации обязательств в рамках Евразийского экономического союза, включая производство, торговлю товарами и услугами // СПС «КонсультантПлюс», 2019 г.

8. Решение Высшего Евразийского экономического совета от 23.12.2014 № 112 (ред. от 16.10.2015) «Об утверждении индивидуальных национальных перечней ограничений, изъятий, дополнительных требований и условий в рамках Евразийского экономического союза для Республики Армения, Республики Беларусь, Республики Казахстан, Кыргызской Республики и Российской Федерации» // Официальный сайт Евразийской экономической комиссии. URL: http:// www.eurasiancommission.org/ (Дата обращения: 17.05.2019).

9. Селищева Т. А. Проблемы устойчивого развития экономики в странах Евразийского экономического союза // Проблемы современной экономики. 2018. № 2. С. 15-21.

10. Щур-Труханович Л. В. К вопросу о конституционной обеспеченности передачи государствами-членами полномочий Евразийскому экономическому союзу и Европейскому союзу // Журнал зарубежного законодательства и сравнительного правоведения. 2016. № 4. С. 69-76.


Review

For citations:


Kolesnikova K., Nutrikhin R. ON HARMONIZATION OF THE EURASIAN ECONOMIC UNION LEGISLATION IN THE SPHERE OF NATURE MANAGEMENT. Humanities and law research. 2019;(2):129-134. (In Russ.) https://doi.org/10.37494/2409-1030-2019-2-129-134

Views: 114


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2409-1030 (Print)