A VALUE DOMINANT OF VIOLENCE IN CONTEMPORARY RUSSIAN DRAMA
Abstract
This article examines the New New Drama from the perspective of influences that historical and social changes of late XX - early XXI centuries had on Russian literary process. It also concentrates on the objective laws of Russian literature course. Modern Russian drama is viewed here as a method of conceptualization and criticism of new social and cultural reality, a grotesque mirror showing the consumerist crisis, which is first and foremost connected to excessive role of individual in modern culture, disruption of authority as a concept, destruction of the traditional axiological systems and demolition of moral law. Yet contemporary drama serves as an example of philosophical iction (similar to modern drama and experimental plays), it uses fundumentally new practices - such as hypernaturalism or metaphysical naturalism - to explore eternal values and themes. Author raises the problem of motif of violence (expressed in wide extensions of the corporal metaphor, scenes, motifs, storylines etc.) holding dominant position in plays of New Wave and New Drama. It is shown in the article that in the context of modern moral relativity, the strategy of violence in drama obtains axiologi-cal status and transforms into a search for alternative ideas, denotations and imperatives.
References
1. Аверинцев С. С., Андреев М. Л., Гаспаров М. Л., Гринцер П. А., Михайлов А. В. Категории поэтики в смене литературных эпох // Историческая поэтика. Литературные эпохи и типы художественного сознания. М.: Наследие, 1994. С. 3-38.
2. Брандт Г. А. Консюмеристское насилии и «новая драма»: место перезагрузки // Человек в мире культуры. 2014. №2. С. 3-12.
3. Брандт Г. А. Этика в парадигме культурно-антропологического подхода: «новая драма» о смерти морали // Общество: философия, история, культура. 2016. №1. С. 92-94.
4. Дубровина И. В. Функционирование сентименталистских кодов в поэтике современной драмы (на материале драматургии Н. Коляды): дисс.. канд. филол. наук. М.: РУДН, 2014. 261 с.
5. Ерофеев В. Крушение гуманизма №2 // В. Ерофеев. Страшный Суд. Роман. Рассказы. Маленькие эссе. М.: Союз фотохудожников России, 1996. С. 440-444.
6. Ерофеев В. Маркиз де Сад, садизм и XX век // В лабиринте проклятых вопросов. М.: Союз фотохудожников России, 1996. С. 225-257.
7. Забалуев В., Зензинов А. Новая драма: практика свободы // Новый мир, 2008. №4. URL: http://magazines.russ.ru/ novyi_mi/2008/4/za14.html (Дата обращения: 10.03.2017).
8. Зедльмайр Х. Утрата середины. Революция современного искусства. Смерть света. М.: Территория будущего, 2008. 638 с.
9. Лейдерман Н. Л. Драматургия Николая Коляды: Критический очерк. Каменск-Уральский: Калан, 1997. 160 с.
10. Лейдерман Н. Л., Липовецкий М. Н. Современная русская литература: 1950-1990-е гг.: учебное пособие для вузов: в 2-х т. Т.2. М.: Академия, 2002. 685 с.
11. Липовецкий М. Перформансы насилия: «новая драма» и границы литературоведения // Новое литературное обозрение, 2008. № 89. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2008/89/li12.html (Дата обращения: 30.09.2017).
12. Липовецкий М. ПМС (постмодернизм сегодня) // Знамя, 2002. №5. С. 200-212.
13. Липовецкий М. Театр насилия в обществе спектакля: философские фарсы Владимира и Олега Пресняковых // Новое литературное обозрение. 2005. № 73(3). С. 244-278.
14. Липовецкий М., Боймерс Б. Перформансы насилия: Литературные и театральные эксперименты «новой драмы». М.: Новое литературное обозрение, 2012. 376 с.
15. Макаров А.В. «Новая драма»: поиск литературоведческой оптики для описания метатеатральных экспериментов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. №6. С. 85-89.
16. Мещанский А. Ю. Эстетика бытового абсурда в драматургии Л. Петрушевской // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. №6-2(72). С. 35-38.
17. Черноиваненко Е. Литературный процесс в историко-культурном контексте. Развитие и смена типов литературы и типов литературно-художественного сознания в русской словесности Xi-ХХ вв. URL: http://www.gumer.info/ bibliotek_Buks/Culture/chernoiv/ (Дата обращения: 15.09.2017).
18. Эпштейн М. Прото-, или Конец постмодернизма // Знамя. 1996. №3. С. 196-210.
Review
For citations:
Kupreeva I. A VALUE DOMINANT OF VIOLENCE IN CONTEMPORARY RUSSIAN DRAMA. Humanities and law research. 2017;(4):195-202. (In Russ.)