Preview

Humanities and law research

Advanced search

STRATEGIC POTENTIAL OF SUCCESSFUL COMMUNICATION WITHIN THE DISCURSIVE DIMENSION

Abstract

The article deals with the problem of strategic potential regarded as part of communication theory, discourse theory, cognitive linguistics. The concept under analysis is characterized in terms of communicative and cognitive realization which ensures effective communication. The author concludes that the effectiveness of discursive realizations depends on the disposition and identification of relations between participants of communication. It is noted that the actualization of the strategic potential involves the implementation of various functions in the communication process, among which the priority function is the inluence function for persuasion. A generalization of the basic conditions for effective communication is supplemented by the term "double actualization" as structural characteristics. It is shown that when examining advertising discourse as a continual dialogue, the concept of "impact" loses its negative connotation. It is proved that the interaction of cognitive systems, their mutual correlation seems to be an important argument for effective communication. The question is raised about the prospect of studying the speciic implementation of the strategy of self-presentation in the advertising discourse. In this regard, the author indicates the theoretical and practical significance of the problem of studying universal and speciic features and strategies of the communication process that actualizes in different types of discourse and in discursive practices such as advertising discourse and political discourse.

About the Author

Elena Grushevskaya
Kuban State University
Russian Federation


References

1. Авдеенко И. А. Структурные и суггестивные свойства вербальных составляющих рекламного текста: автореф. дисс.. канд. филол. наук. Комсомольск-на-Амуре: КнАГУ 2001. 168 с.

2. Блакар Р. Язык как инструмент социальной власти // Язык и моделирование социального взаимодействия. Благовещенск: Благовещенский гуманитарный фонд им. И.А. Бодуэна де Куртенэ, 1998. С. 88-125.

3. Верещагин Е. М., Ратмайр Р. Ройтер Т. Речевые тактики «призыва к откровенности» // Вопросы языкознания. 1992. №6. С. 39-56.

4. Гойхман О. Я., Надеина Т. М. Речевая коммуникация: Учебник. М.: ИНФРА-М, 2007. 242 c.

5. Дейк ван Т. А., Кинч В. Стратегии понимания связного текста // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. XXIII. Когнитивные аспекты языка. М.: Прогресс, 1998. С. 153-211.

6. Демьянков В. З. Конвенции, правила и стратегии общения (интерпретирующий подход к аргументации) // Известия Академии наук СССР. Серия литература и иностранный язык, 1982. Т. 41. № 4. С. 327-337.

7. Иванова М. А. Прагмалингвистический статус неуспешного диалогического дискурса: дисс. канд. филол. наук. Иркутск: ИГЛУ, 2007. 157 с.

8. Исаева Л. В. Языковая игра в поликодовом рекламном тексте: автореф. канд. филол. наук. Тверь: ТвГУ, 2011. 16 с.

9. Иссерс О. С. Речевое воздействие: учебное пособие. М.: Флинта, 2016. 178 с.

10. Клюев Е. В. Речевая коммуникация: учебное пособие. М.: Рипол классик, 2002. 315 с.

11. Матурана У. Биология познания // Язык и интеллект. М.: Прогресс, 1996. С. 95-142.

12. Паршина О. Н. Российская политическая речь: теория и практика. М.: Книжный дом Либроком, 2007. 232 с.

13. Рикер П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике. М.: МЕДИУМ, 1995. 695 с.

14. Якубинский Л. П. Избранные работы: Язык и его функционирование. М.: Наука, 1986. С. 38-39.

15. Grice H. P. Logic and conversation // Syntax and semantics / ed. by P. Cole and J. L. Morgan. N. Y.: Academic Press, 1975. P. 41-58.

16. Larson Ch. Persuasion: Reception and Responsibility. Belmont: California, 1992.

17. Leech G. Principles of Pragmatics. London: New York, 1983.

18. Percy L., Elliot R. Strategic Advertising Management. N.Y.: Oxford University Press, 2005.


Review

For citations:


Grushevskaya E. STRATEGIC POTENTIAL OF SUCCESSFUL COMMUNICATION WITHIN THE DISCURSIVE DIMENSION. Humanities and law research. 2017;(4):174-178. (In Russ.)

Views: 154


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2409-1030 (Print)