Preview

Humanities and law research

Advanced search

EMPHATIZATION OF MARGINAL OVERTONS OF MEANING IN PSYCHOLOGICAL NARRATIVE

https://doi.org/10.37493/2409-1030.2020.1.22

Abstract

He article analyzes the basic techniques of em-phatizing marginal overtones of the meaning hierarchy, which develop based on the peripheral components of the socio-cultural concept and value space within the framework of grotesque verbalization forms. The grotesque actualization is viewed as an effective tactic for psycho-emotive intellective implementation of absurd value and normative space. The author proves the relevance for hermeneutic, socio-cultural, historical and noe-matic analysis through the process of identifying and describing the essential and phenomenological components of the value and orientation space in the representation of extremely reflexive texts of prison prose. These processes are taken as specific schemes for marking controversial experiences that are different from the conventional, stereotyped, "rule-shaped" models that explicate the individual concept snd value system. There is also an analysis of the views on the ways of marking the creative and the alternative in the virtual socio-cultural space in the grotesque forms of mental images explication in modern prison literature. The specifics of marginal ideas concerning experiences are ana- lyzed depending on the features of the moral values pertaining to a particular sub-community. The author points at the internal ambivalence of personal representations, as well as their dependence on the complexity of socio-cultural and individual-subcultural relations. The article stresses the importance of exaggeration, hyperbolic explication of the categorical features of the described object, the phenomenon as an inevitable condition for proper implementation of the perlocutionary effect in case of a grotesque type of description. In terms of representing the marginal component as a peripheral area within the linguistic-cultural concept and value system, aesthetic stereotyping of grotesque (somatic and sensory) forms of marking the author's mental constructs, hyperbolization techniques, parody, and allegory, trigger - within intended perception (active reading) - the development of special models of thinking in general, as well transform the concept and value community system.

About the Authors

N. Pelevina
Armavir State Pedagogic University
Russian Federation


K. Kurishko
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Базилевский А. Б. Творчество Станислава Игнация Виткевича и польская литература гротеска: дис.. д-ра филол. наук: 10.01.05. М., 2000. 387 с.

2. Бредихин С. Н. Игровой абсурд: трансляционная специфика сохранения перлокутивного эффекта // Вторые Щеулинские чтения: материалы Всероссийской научной конференции, посвященной 90-летию со дня рождения доктора филологических наук, профессора Василия Васильевича Щеулина (Липецк, 30 марта 2018 г.). Липецк: Липецкий государственный педагогический университет имени П. П. Семенова-Тян-Шанского, 2018. С.130-134.

3. Бредихин С. Н. Общие принципы текстопостроения как объекта распредмечивания смысла // Когнитивные исследования языка. 2015. № 20. С. 634-640.

4. Бредихин С. Н. Схемопостроение в рамках метаединиц герменевтического процесса понимания и интерпретации // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 4. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=13920 (Дата обращения: 18.12.2019)

5. Бредихин С. Н., Леонов А. А. Трансформации структуры концепта в процессе локализации компьютерных игр с элементами жанра фэнтези // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2019. № 1. С. 70-76.

6. Бредихин С. Н., Махова И. Н. Комплексная когнитивно-перцептивная модель в анализе юмористических обертонов смысловой иерархии // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2018. № 3 (31). С. 94-103.

7. Добряшкина А. В. Гротеск в творчестве Г. Грасса: дис. канд. филол. наук. М., 2005. 160 с.

8. Невярович Н. Гротеск и ритуальный смех в рецепции современной прозы. URL: http://www.philosophy.ua/lib/31neva-rovych-doxa-13-2008.pdf (Дата обращения: 18.12.2019)

9. Петриашвили О. М. Гротеск в русской литературе 20 в.: автореф. дис.. д-ра филол. наук. Тбилиси, 2005. 30 с.

10. Юрков С. Е. Гротеск как выражение хаоса в культуре // Международные чтения по теории, истории и философии. Вып. 3: «Размышления о хаосе». СПб.: ЭЙДОС, 1997. 268 с.

11. Burns R. E. I Am a Fugitive from a Georgia Chain Gang! Athens: University of Georgia Press, 1997. 253 p.

12. Duff A. R., Garland D. A. Reader on Punishment. Oxford: Oxford University Press, 1994. 360 p.


Review

For citations:


Pelevina N., Kurishko K. EMPHATIZATION OF MARGINAL OVERTONS OF MEANING IN PSYCHOLOGICAL NARRATIVE. Humanities and law research. 2020;(1):168-173. (In Russ.) https://doi.org/10.37493/2409-1030.2020.1.22

Views: 183


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2409-1030 (Print)